onsdag 27 februari 2008

tillbax, kampen går vidare!

jag ska passa på och be mina läsare om ursäkt för min frånvaro. arbete och resor har tagit mycket tid och energi. men en liten kommentar som jag skrev på: http://fredrikhallgren.blogspot.com/2008/02/r-svenska-folket-dumma-i-huvudet.html

väckte min lust till debatt. nog i det ämnet.


jag har länge burit på agg mot sydikalisterna och har de senaste veckorna läst och funderat mycket kring Syndikalisternas ”blockad” av restaurangen Lilla Karachi i Gamla stan.

svd i dag: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_915059.svd

Förutom det uppenbart idiotiska att man som fackförening tar till våld för att genomdriva sin politiska ambition. visar denna auktion på vilken stark ställning fackföreningar har i vårt land.
då man pratar i gemen om facket, så är folk oftast för inskränkta för att se vilket hot detta är mot vårt samhälle. makt ska ligga hos folket, inte hos en intresse organisation

ja men,, säger nu vissa, varför jämföra vårt gamla hederliga LO med såna bråkstakar som syndikalisterna? jo därför att det ej är någon lagmässig skillnad. varför många reagerarsyndikalisterna är därför att vi vet att de har förbindelser med autonoma grupper inte rädds våld osv osv. men LO facken använder oxå blockader och auktioner mot små och stora företag som får alvarliga ekonomiska konsekvenser för individer, företag och samhälle. dax att införa demokrati även på arbetsmarknaden. avväpna facken!

snälla stockholmare hjälp mig stödja Lilla karachi, bryt blockaden, konsumera hos dem.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Är ni liberaler så korkade eller spelar ni bara? Naturligtvis så var misshandeln inte en del av SAC:s fackliga blockad. Varför i hela fridens namn skulle SAC göra något sådant för?

Misshandeln hade ingen politisk eller facklig orsak ö.h.t.

Vidrig uppmaning du gör. Förstår faktiskt inte hur man kan uppmana till något sådant, det är helt oförlåtligt.

M. Ottemark sa...

Citation needed på ditt löjliga påstående om våldsanvändning... ska folk inte ens kunna andas utan att anklagas för att vara huligan? Det verkar gälla så för vanliga knegare som faktiskt tillsammans vill förbättra sin situation.

Guderian sa...

hej Alex och herr Altermark
välkommna till min blogg.

en av de få uppgifter som värkligen är statens arbete är att skydda medborgarna från våldsanvändning. det är därför vi har ett våldsmonopol som förvaltas av polisen. det betyder att oavsätt hur rätt en organinsation eller individ tycker att den har, så är det endast polisen som har rätt till våldsanvändning i sak frågan. så här har vi altså två fel i samma påse. 1. en intresseorganinsation som använder våld för att genomdriva sina syften. 2. en ordningsmakt som inte gör det den skall, dvs skydda individen och företagaren.

min uppmaning kan inte vara så svår att förstå? eller?

jag vill minska fackföreningarnas makt, så jag använder min fristämma och uppmanar andra fria människor att handla hos en fri- företagare, som utsätts för ett fackligt förtryck.

Anonym sa...

Dessutom är det så, precis som Johan Ingerö påpekar, att SAC hävdar att mannen som dom företräder inte har fått tillräckligt med lön - inte att företaget inte har något kollektivavtal.

Tvister som denna skall lösas i domstol - inte genom att en pöbel hänger utanför resturangen och trakasserar kunder och ägare. Även SAC lider av maktblindhet.

Guderian sa...

hej mikael

"inte tillräkligt med lön"

?

hur kan en fackförening ha åsikter om en lönesättning utan att det finns ett kollektivavtal?

vi har väll avtalsfrihet och där med fri lönesättning i sverige?