onsdag 8 augusti 2007

Facket och den Otillbehörliga Makten.

igen vill jag ägna min blogg åt att komentera något jag läst på SVD:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16589782.asp

för att ett avtal skall vara giltigt enlig praxis inom romerskrätt, (det rättssystem och syn på lag och rätt som de flesta västerländska nationer hämtar sin Grund från) skall avtalet ha ingåtts friviligt. i sverige har vi en mycket omhuldad föreningsrätt, vilket ger fackföreningar rätt att exictera och möjlighet att agera i sin sak. i många länder finns ett liknade system, dock skiljer det sig på en mycket viktig punkt i sverige, avsaknaden av ett skydd för den negativa föreningsrätten. ett skydd för den som väljer att stå utanför sin fackförening. I de flesta länder finns ett sådant, dock ej i sverige där kollektivet har fått diktaturiskaproportioner. i dag tvingas många arbetare att acceptera avtal som är slutna mellan en förening som de ej sympatiserar med eller är medlem i, och deras Arbetsgivare. i dag har även Arbetstagarorganinsationer rätt att vidta årgärder som tvingar fram ett avtal mellan dem och arbetsgivaren.

Centerpartiet Har mitt fulla stöd då de nu arbetar för att lätta upp fackföreningarnas möjlighet att "tvinga" arbetstagare till kollektivavtal och att med hjälp av ekonomisk "krigföring" som ofta själper väl fungerande företag, tvinga fram avtal, och med maffialiknade metoder för makt över företag.

jag vill gärna se att man omgående (inte vänta Maud,,nu snälla!!) ser över lagstifningen så att reglerna om hur ett avtal skall teknas för att det ska vara giltigt, även gäller för Arbetstagarorganinsationer.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Inte vet jag vad du är för en, men jag tycker att du borde gå en kurs i svenska. Din svenska dvs att stava är lika dålig som det du anser. Kom igen när du lärt dig att stava då kanske du kommer med nya åsikter.

Anonym sa...

Anonym: Uppenbarligen har du inte läst bloggpresentationen där LiberalGeneral skriver att han hoppas vi har överseende med dyslexin... men, eftersom du verkar vara en fackanhängare beter du dig med samma übermenschattityd som de usla facken!

Anonym sa...

Det är verkligen på tiden att någon biter ifrån mot den maffialiknande fackföreningsrörelsen. Dock är det förvånande att ett sådant utspel kommer från centern, men men, det är hur som helst ett steg i rätt riktning!

Anonym sa...

Vänsterflum kan vara rätt charmigt. Högerflum har inga sådana kvaliteter.

Anonym sa...

Herr Anonym, du är patetisk. Dels vågar du inte stå upp för din åsikt, dels angriper du budskapets person istället för att komma med några faktiska motargument.

Fast det är klart, du har säkert inga - i sådana fall skulle du ju ha lagt fram dem.

Och ärligt talat: att angripa andra i skydd av anonymitet är bland det mest patetiska man kan göra. Du måste känna dig väldigt liten och svag och osäker inombords, som ger utlopp för det genom att trycka till andra samtidigt som de inte kan göra något tillbaka.

Jag hoppas att du tar itu med dina problem och ser till att bli en större människa, dels för alla andras skull men särskilt för din egen. Du gör dig själv en otjänst annars.

Anonym sa...

Snabbt tillägg:
Mitt inlägg gällde anonym #1, inte anonym #2 som hann posta innan mitt inlägg var färdigt...

Guderian sa...

anonym 05:27

Tack för din Åsikt, som du kanske fårstår håller jag inte med dig. men bara så att du vet tycker jag din åsikt räknas den med.

angående din kritik hänvisar jag till mitt blogginlägg: "sak, inte person" den 8/8.

tack