onsdag 15 augusti 2007

Ungdomar och civilkurage, politisk skolning??

Åskådaren spelar roll dagens SVD_
http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_16688806.asp

Sent skall syndaren vakna, dvs den svenska skolan i frågan om mobbning, förtryck och liknanden. under de är jag gick i skolan var policyn att våld och övergrepp något som tystades ner och skulle sköttas av de vuxna. Om man nu någon gång tog parti för någon som var utsatt av kränkningar antigen av en annan elev eller av lärare (vilket enligt min mening var och är vanligt) så ansågs man vara en bråkstake som la sig i för att få uppmärksamhet, eller som ansågs lägga sig i något man ej förstår.

Detta liknar ju självklar den utvecklingen som har varit i vårt samhälle i stor, se mitt blogg inlägg ”polisen,samhället och medborgare” . vi får höra att ”dom” skall ta hand om problem, ”dom” i detta fall har varit olika samhälliga myndigheter och myndighetspersoner och inget som vi skall bry oss om. Men nu har ”dom” vaknat och självklart är det barn och ungdomar som skall läras att tänka ”rätt” först. För att ställa samma krav på vuxna vore ju för mycket, dom vuxna har ju annat att tänka på, så dem skall vi dalta mer med.

Som vanligt när det i skolan skall diskuteras om våld och övergrepp i förhållande till moral och etik tas Tyskland under nazitiden upp. Men ta er tid och tänk efter, om man har ett samhälle som pacificerar medborgarna och lär ut att du skall lita på ”dom” . med hot om utfrysning och med hjälp av skolning att tänka ”rätt”. Hur svårt tror ni det är att gripa och begå övergrepp mott viss del av befolkningen? Alla andra lär ju bara titta på,

”Dom” har ju alltid rätt.

Det samhälle som lär ut i sina skolar att ifrågasätta även de nu existerande dogmerna och samhällsordningen, finns inte och kommer troligviss aldrig att existera, men det vore det enda system av moralisk skolning jag skulle acceptera.

Satt med huvudvärk i flera dagar efter att jag diskuterat med en yngre släkting för några år sedan. Han hade i skolan haft en tema vecka om förintelsen, de hade studerat av staten godkänt material, om detta skall ni berätta. Det hade även kommit en man från Israeliska ambassaden och berättat om judarnas situation i tyskland under kriget, och hur de efter kriget skapat staten israel. Historie intresserad som jag är gav jag mig in i diskussionen och fann till min häpnad att man nog valt att ”revisonera” historien ganska rejält, min unge släkting förkunnade att Sovjetunionen befriade stora delar av europa från nazisterna, och undsatte Judar i koncentrationsläger i polen. Då jag förklarade att sovjetiska trupper helt lämnat judar och andra fångar i lägren åt sitt eget öde, och i mycket liten utsträckning get hjälp till fångarna, protesterade han vilt för det va inte vad skolfröken sagt. Och när jag dessutom hade mage att påstå att de stater i östeuropa som kom under sovjetiskt inflytande hamnade under mer en 50 år förtryck och frihetskränkningar som var i vissa fall värre en nazisternas, då jick han i taket för det hade dom inte lärt sig. Utan Churchill, roosvellt och stalin var 3 goda herrar som träffats på malta och bestämt sig för att befria europa på stod han. Någon information om att stalin är världen störta massmördare hade med all tydlighet inte framgått.

Så hur kan vi få en kritiskt tänkande grupp unga om den info som skall forma deras moral och etik är styrt av politik och PC-Tänk??

Ps någon information från den israeliska mannen om övergrepp mot palestinier eller angrepps krig på arabiska grannationer fick dom inte heller. ds

Inga kommentarer: