måndag 13 augusti 2007

Språk,klass och att stava design, disajn

om någon som läser min blogg har undgått att märka får jag från många håll kritik för hur jag stavar och använder språket. bla Jonas Dhalberg (jag tror det är samma Jonas som är konstnär, vars utställning jag besökte i höstas på Moderna). jonas antog att bara för att jag ibland stavarfel och använder ett ganska aggressivt språk(slang uttryck, interpunktion i meningar osv osv) är av låg klass. jag är varken lågutbildad eller låginkomsttagare,(tjänar hyfsat trotts de skatter och avgifter som läggs på oss företagare) så vad är det som gör att jag då uppfattas som av låg klass?

dels beror det nog på att jag stavar som en kråka, har som ni säkert har fattat Dyselexi. men jag tror till vissdel att det beror på den i socialforskningen förbjudna faktorn. man är pc om man graderar samhälletsinvånare, efter variabler så som lön och utbildningsnivå. medans man är inne på tabu områden om man pratar om socialklass / socialhärkomst. klass fråga är något enligt socialnorm som handlar om påverkningsbara faktorer helst skall de ligga inom socialdemokraternas partilinje, så därför är det pc att snacka om utbildningsnivå och inkomst.

för om någon kom och sa till mig att du är ett förorts yngel, en underklassråta från en smutsig hyreskassern, så skulle de ha helt rätt. men jag är inte lågutbildad och jag är inte låginkomsttagare.

jag växte upp i de miljonprograms områden i södra Stockholm som under långtid har lidit av "integrationsproblem",drogproblem, arbetslöshet, våld och gängbildning. språk är något som är väldigt levande och användbart i ett sånt samhälle, slang och uttryck som har kommit till landet med invandrare och film används ofta först av förortsslynglar. så mitt språk bruk är nog tillstor del färgad av detta syn på språk, man kan göra lite som man vill, och det är ju fint och kultur om man skriver en bok, tänker närmast på Khemmeris bok "ett öga rött" som kultur finfolket hyllar. Men är avskyvärt om man använder det till att ge kritik mot kulturetabilimang och socialdemokrati, kom med mig, på en nattvandring i jordbro eller Alby så ska ni få se på språk.

men men Jonas och hans vänner som tydligen vårdar språket, som vi andra missbrukar, har ju fått för sig att det är nyskapande att skriva "disajn", så där tufft ni vet, istället för Design eller hur det stavas,,, men det är ju en helt annan sak dom är ju högutbildade och har inflytande i media Sverige.

Inga kommentarer: