lördag 7 juni 2008

6 timmar i paradiset

Lars ohly och kommunisterna backar lite,,,

nu är det inte ett krav utan ett mål att normalarbetstiden ska vara 6 h.

Normalarbetstid, normal för vem då? personligen arbetar jag 10-11h 6 dagar i veckan.
jag är småföretagare och det går ganska bra för mig och för företaget. Problemet är ju att jag kanse arbetar lite för mycket. Men steget upp till att anställa någon är stort, väldigt stort.
då ja hoppas att vänstern även de, vill se fler medborgare i arbete, vore det kanske bättre att lätta på beskattningen för småföretag, och att i stället får att ha som mål att alla ska jobba 6h, minska arbetsgivaravgifterna så fler kan jobba 8h i stället. jag skulle vara glad om jag kunde antälla och själv bara jobba 8h.

men förlåt jag är ju ägare av mina produktionmedel, så jag är ju en utsugare. Så vad gör det om jag går i väggen,,,

1 kommentar:

Anonym sa...

Du skriver inget om hur mycket du tjänar, hur effektivt du arbetar, vad du producerar osv....Inget illa menat, men, vad du skriver bevisar knappast någonting ur objektivt synvinkel i alla fall.

Den som är anställd kan bara räkna med att behålla jobbet så länge som denne genererar vinst åt ägaren, oavsett om denne arbetar 6 timmar/dag eller 8 timmar/dag. Och visar a-givaren att löntagaren ionte är lönsam så finns det ingen som helst praktisk möjlighet föär facket att hjälpa denne.
Du har trots allt helt andra möjligheter oavsett vad du producerar utifrån just denna...."status" som egenföretagare. Nämligen att bestämma din egen a-takt, hur länge du vill arbeta eller vad du vill producera...och om det inte passar så -ja, då är det väl bara att sadla om, såsom den anställde skulle fått göra...!