fredag 27 juni 2008

Syftet med Vapen

Den enskilde har rätt att bära vapen. Så löd utslaget i ett av de mest uppmärksammade målen i USA:s Högsta domstol på länge. Men domarna anmärkte att detta inte innebär ”rätten att inneha och bära vilket vapen som helst och i vilket syfte som helst".

texten är klippt från SVD 080627.

Frågan om vilket rätt individen har att använda våld för sin egen och sin omgivnings trygghet är intressant och lite av en hjärtefråga för mig. I USA finns i grundlagen alltså en uttryckt rättighet att bära vapen. Vi tolkar det ofta som en rättighet för att skydda sig själv mot kränkningar av andra personer. Men var det det som var syftet med lagen?

troligen var inte självförsvar det viktigaste syftet med lagen.

Syftet var att kunna upprätta en milis, eller rättare sagt att medborgarna ska kunna uppträda som en milis om samhället inte längre kan uppfylla sina funktioner eller om Makthavare tar sig rättigheter som går ut över individerna.

Vad vi har här är alltså en grundlagsskyddad möjlighet för folket att göra motstånd mot staten eller annan makt som förtrycker dem. Tanken är nog god, och tåls att fundera över. för hur många gånger i historien har vi sett samhällen utgå från det goda och sedan hamna i en stat med oinskränkt makt?

Jag tror det är sunt att makten rädds sina medborgare, för det är bättre en när medborgarna är rädda för makthavarna! Personligen tror jag att USA`s gräsliga våldstatistik med vapen grundar sig i andra frågor en tillgången på vapen, det kanske är USA som måste åka på världegrunds kurs?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och hur ska en milis oberoende av staten kunna upprättas om staten får reglera privatpersoners innehav av vapen? Tänk lite va.

Guderian sa...

ööö vad?

jag tror nog du har missat inebörden av vad jag har skrivit,,

jag är inte för regleringen,,,,

Anonym sa...

maste kolla:)