onsdag 5 december 2007

Norges sak är vår?

kom på mig själv med att skriva en jävligt bra sak som kommentar på en annan blogg i dag:
http://nihonshu.blogsome.com/

där han (hon?) skriver om SVD`s artikel:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_660277.svd

så jag tänkte -detta måste jag utveckla!

så där med vill jag säga följande:

den politiska makten sitter och säger -självklart ska vi hjälpa våra granländer om det blir ofred!
de journalistiska arbetarna och bloggsverige skriver -själklart ska vi det! vi är ju bröder! har det inte alltid varit så? det är ju i vårt eget intresse att göra det så osv osv

Men för f-n vad är det ni sitter och säger???

1. det är skit kul att lova en sak i dag då alla är kompis med varandra och västväldens militärer har på sin höjd lite muslim skräck. men att hålla det löftet då natos resurser och vilja sviker kommer för politikerna inte att vara lika lätt.

2. jo vi är brodersfolk och Sverige har till sina 2 närmaste (och mycket yngre nationer) alltid lovat hjälp,, men höll inget,,, främst är det Finland jag syftar på,

-tidigt 1900tal finland är i tvångs union med ett söderfallande ryssland,,, och Sverige lovar hjälp för att hindra att kommunismen tar in finland i sin gryende union,,, Sverige sviker,,, efter ett hårt och mycket blodigt finsk inbördeskrig, gratulerar Sverige, finland folk till ett fritt land. (dvs vi slapp ha ryssen(Sovjet) till grannar)

-1940 talet. finland har under mellan krigsåren fått flera försäkringar från svensksida om att ett anfall på finland från öst är ett anfall på Sverige,,, vinterkriget visade på hur lätt det är att lova i fred och lättare att svika i ofred.

7 kommentarer:

Anonym sa...

ibland är det inget roligt alls,,,

Anonym sa...

att vara svensk!

Anonym sa...

jag anser att vi skall vara tacksamma för att vi ej hjälpte finland under vinterkiget,, för då skulle ju sverige ha krigat på samma sida som tyskland.

Guderian sa...

Hej Jonas, förutom att du har sakligt fel så tycker jag det har tendens av "kappan efter vinden".

under vinterkriget anföll sovjet finland enligt en överenskommelse (alians) med tyskland. jag tror du blandar ihopp det med fortsättningskriget som följde efter vinterkiget, då tyskland vänt och anföll sin forna alierade sovjet förklarade finland sovjet krig för att återta förlorat teritorium.

förövrigt:din bror är väll din bror även om han har en idiot till vän?

Guderian sa...

Till Anonym 5/12 11:03

hej välkommen till min blogg,

jag är Liberal och anser där med att alla åsikter får uttryckas,,,även idiotiska.

jag vet inte vad du syftar på med din kommentar men välkommen att utrycka dig!

Anonym sa...

hej och tack för hälsningen din.

det jag skrev var förstås ingen åsikt utan ett elakt skämt

respekterar det du inte är en hycklare, andra bryr sig alltför mycket om hur de ser ut i andras ögon och därför alla "mindre politiskt korrekta" inlägg raderas omedelbart.

Guderian sa...

hej anonym igen,,,

skulle aldrig få för mig att itka censur,,

kan du vara vänlig att förklara ditt skämt för jag förstår det inte,,,