tisdag 4 december 2007

vissa brösten,, valfritt?

Hur fungerar egentligen valfrihet?

nedan är dagens ledarblogg från svd:
(klippte in den då den var så kort.

Bara bröst i badhuset? (http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=5496)
Morgonens debatt i P 1 mellan JämO och nätverket Bara Bröst var förstås oemotståndlig. I alla fall för radioproducenten. Kravet som nätverkets frontfigurer Anne-Marie Bergström och Sanna Ferm driver, att kvinnor precis som män borde få bada barbröstade i badhuset, har garanterat fått om inte hela så stora delar av manssamhället att ivrigt nicka instämmande. Jo, jag är väl fördomsfull, gammalmodig och pryd. Men tack nya JämO som inte fann det könsdiskriminerande att avkräva kvinnor att bada med överdelen på. Undrar just om förre JämO Claes Borgström hade instämt i det?

Maria Abrahamsson 2007-12-04 11:30


Personligen har jag aldrig hört om denna kampanj,, och har ingen större åsikt i frågan,,, men Maria Abrahamssons blogg väcker ett par frågor,,

Maria,,,?

"tack jämO för att du ej fan det diskriminerande att AVKRÄVA att kvinnor badar med överdelen på."

men va fan,,, vad är det du menar? Och vad anser du då att ett beslut i den ena riktningen eller den andra skulle få för konsekvens?

en lag eller en lokal förodning som bara gäller en del av befolkningen baserat på kön ,ålder eller ras, är ju per definition diskriminerande,,,eller?

om nu det skulle bli ok med nakna tuttar i badhuset,, skulle det innebära att du måste visa brösten,,,? nej det är ett fritt val! precis som du själv antog om männens bifall, så tror jag att endast en mycket liten del av våra kvinnor skulle besöka badhuset och gå utan bikini-topp just därför att man kanske inte vill visa upp sig. den del av som väljer att göra det har ju säkert vägt in den faktor att killar, pojkar, män och kanske en och annan tjej kommer titta på hennes bröst och antingen så gillar hon att bli tittad på eller så bryr hon sig inte. i vilket som, så har hon ett fritt val. och är det nu så att det är du som vill "slippa se" tuttar då då går till badhuset? då har jag en fråga hur gör du i omklädningsrummet och i duschen? som sagt var man väljer,,, vill man titta så gör man, eller så väljer man att inte titta.

7 kommentarer:

Maria Ferm sa...

det roligaste med inlägget är att hon inte vet vem jämo är utan säger anne-marie bergström är "en av nätverkets frontfigurer" istället.

Thomp@ sa...

Klockrent.
Tror bara att folk skulle upptäcka att det inte är så dramatiskt och laddat efter ett tag.

Hansa sa...

Men ett par nakna kvinnobröst är lika sexuellt laddade som ett naket underliv; då kan vi lika gärna ha nakenbad i alla badhus. Hur ställer ni er till det?

Personligen skulle jag inte känna mig bekväm med att det sprang omkring en massa nakna människor i badhuset, vare sig män eller kvinnor.

Guderian sa...

Hej Hansa

personligen har jag inga problem med nakenbad,,

om nu någon tar av sig toppen och luftar brösten,,, måste du titta?
eller hur gör du då du är på stranden och någon går toppless?

vad är problemet med att något är sexuellt laddat då? det kommer alltid finnas laddning mellan människor, det är ju sen vad vi väljer att göra av det som räknas ine vad som skapar laddningen.

allt handlar om att göra val och att aceptera andras val.

Guderian sa...

"då kan vi lika gärna ha nakenbad i alla badhus. Hur ställer ni er till det?"

jagskulle nog inte gå naken i badhuset,, men jag har inga problem med att någon annan gör det.

Hansa sa...

Guderian: Jag skulle inte känna mig bekväm, punkt. Jag skulle sluta gå på badhus. En förlust för mig.

Men jag har en idé: Det skulle kunna vara möjligt för badhus att själva bestämma sin policy.. "På det här badhuset är det tillåtet med toplessbad" Då skulle jag kunna välja bort det badhuset till förmån för ett som passar mig bättre.

Guderian sa...

god idè problemet är att de flesta badhus fortfarande drivs av kommuner,, vilket gör att det är synerligen viktigt att följa och beakta diskriminerings-reglementet.

om det istället varit så bra att det var privatägda badhus så är det ju upp till ägaren att ha vilka regler han vill! tycker jag!