onsdag 12 mars 2008

olagligt att inte tycka om polisen?

i ryssland misstänks en man för att ha på sin blogg skrivit att han inte tycker om polisen. han skall nu iför rätta mistänkt för "uppvigling till hat" mot polisen.

se SVD: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_966333.svd

uppvigling till hat? hat är en känsla och där med inte ett brott enligt mig, åsikter och känslor får man ha mot vad som helst eller vem som helst. Det är först då man agerar som man kan använda rättstaten för att ingripa mot en individ.

i fallet i ryssland, hade mannen skrivit att han gärna såg "polisen brinna". hanhar inte bett någon eldamed polisen och hanhar heller inte uppviglat någon eller några att använda poliser som bränsle.

och om man i ett land där polisen inte lyckas uppfylla den kostym man fått tilldelad, inte för uttrycka sitt missnöje. Då är väl rättsapparaten på väg åt fel håll?

nu anser inte jag att vi ska låta elda i våra värmeverk med alldeles hederliga konstaplar. Men jag tycker inte heller om polisen. av flera anledningar, men främst att både den enskilda polismannen och organisationen i stort har missuppfattat sin roll i samhället.

om en individ får sina grundläggande rättigheter kränkta och inte kan värja sig själv är det polisens skyldighet att tillgodose honom hans rättigheter.

det är därför vi har en polis och detta borde vara alla polisers rättesnöre. men allt för ofta ser vi poliser dom distanserar sig från "vanliga människor" allt för ofta ser vi brottsoffer som inte får den respekt som de förstjänar inför lagens långa arm, -tyvärr kan vi inte komma och hjälpa dig i dag för 9/10 poliser har i dag skrivbordstänst och den tionde står utanför församlingshemmet och utför nyckterhetskontroller.


Undrar om jag med måste inställa mig i tinget efter att jag författat detta?

Inga kommentarer: