torsdag 13 mars 2008

vi är för snälla!

rättsväsendet i Sverige ser ut att funka allt sämre,
se SVD:http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_968257.svd



Om det finns en sak som samhället (staten) aldrig får fallera i, så är det skyddet av den enskilda individen.

varför?

samhället som det ser ut i dag, tar sig stora rättigheter att inskränka mina friheter. dom kan exempelvis beskatta mig, låsa in mig, förhindra mig att bygga på min tomt osv osv. denna rätt har dom i och med att vi alla ingår i en stor överenskommelse om samarbete, detta samarbete är samhället. i överenskommelsen ingår att vi lämnar över rätten att bruka våld till samhällets tjänare.

inge bra att ha ett samarbete där våld är en naturlig del av överenskommelsen.

dessa tjänare skall skydda våra fri och rättigheter. så vi lämnar alltså bort en del av vår frihet (möjlighet att agera). mot att vi har trygghet att leva ut våra andra rättigheter och frihet.

men vad händer om tjänarna inte längre klarar av att uppfylla sin uppgift? och samhällets viktigaste funktion inte fungerar? är jag fortfarande skyldig att följa överenskommelsen?
varför ska jag följa överenskommelsen när inte samhällets del uppfyllts?

jo för annars kommer polisen och tar mig!

så nu har tjänarna blivit mina fångvaktare.

Kanske dax att ställa krav på polisen, åklagarna och lagstiftarna?


se även mitt inlägg i går: http://liberalgeneral.blogspot.com/2008/03/olagligt-att-inte-tycka-om-polisen.html

1 kommentar:

Anonym sa...

tyska generaler och mistro mot staten och polisen.

luktar lite brunt och 30tal.