fredag 26 oktober 2007

tankar kring kommunism och Liberalism

jag har det senaste blivit anklagad för att driva en blogg som "hätsar" mot kommunismen. jag kan instämma att det har blivit en del bloggar kring kommunism och vänsterpolitik det senaste. Vilket faktiskt ej har skett med avsikt. jo jag har en stark avsky för alla läror som hindrar individuell frihet oavsett om det är andligt, ekonomiskt eller politiskt. vilket gör att kommunismen med sina avskyvärda ideall och brott mot mänskligheten för stå vid skampålen ofta i min blogg det är en av få ideologier som haft ett stark fäste på jorden som hindrat frihet på alla plan andligt, ekonomiskt och politiskt.

lästa i dag i SVDs Ledare: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_534179.svd

Befria Kuba – häv sanktionerna! Har inte tänkt speciellt mycket på hur eller ens om sanktionerna påverkar diktaturen på Kuba. Jag fick mig en tankeställare då jag läste Ledaren, för det stämmer bra överens med min slogan att frihet föder frihet. Kanske vore en bra idè att låta marknadsekonomin göra sitt underverk på Kuba ge folk större ekonomisk frihet (även om det nu blir på den svartamarknaden) så kommer de att kräva frihet på andra områden.
dock skulle jag vilja få svar på en fråga först. i ledare står det: De som är dissidenter idag kommer att bli landets ledare. som om det vore en anledning till att ta bort sanktionerna. så till min fråga: vad tycker dessa dissidenter själva? finns det någon opposition att fråga? finns det någon representant för den fria marknaden att fråga? för om dessa personer kommer att bli framtiden ledare så borde ju de också vara rätt personer att bedöma om sanktionerna skall hävas!

Inga kommentarer: