måndag 1 oktober 2007

Avund och dolkar i arbetslivet

dagens artikel i svd(http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17192068.asp) ger mig surauppstötningar med flashbacks från min senaste arbetsplats.

jag arbetade på ett av västrasveriges största serviceföretag med en mängd anställda både tjänstemän och arbetare, jag vart tillfrågad av centrala ledningen om jag ville ha ett utökat ansvarsområde. detta pågrund av att en äldre tjänsteman snart skulle gå i pension och hans arbets uppgifter skulle fördelas på flera andra. jag tackade ja och fick en avtalsenlig löneförhöjning. men nu visade det sig att andra delar av den avgående tjänstemannens arbetsuppgifter inte vart lösta utan flera av mina kollegor som oxå fått högre lön och mer ansvar, inte löste sina uppgifter. så jag blev igen tillfrågad att gå in och samordna och hjälpa de andra med deras del. ja tackade ja med reservationen att jag då även ville få mer betalt. jag lyckades väl i förhandlingen och fick upp min lön rejält. här kunde historien ha tagit slut,,,,

men de kollegor vars arbetsuppgifter jag nu satt och gjorde klagade dels hos personalchefen och hos facket, då de på någotviss fått reda på att jag hade högre lön en dem. de ansåg att då vi hade samma titel och arbetsbeskrivning skulle vi ha samma lön.

arbetsgivaren var först på minsida och sa till mig att de skulle ta striden. som ni förstår tar inte historien slut här. efter ett par veckor kommer ett förslag på att jag skall få något sänkt lön och mina kollegor motsvarande höjning. naturligtviss totalvägrade jag. jag blir oavbrutet inkallad till min chef och personalchefen som tjatat och hottar mig för att få mig att acceptera. jag blir till och med inkallad till den fackliga representanten som går på mig och kallar mig för osolidarisk, inte förstår kollektivet, är oresonlig osv osv, då jag förklarar att jag inte är medlem av hans "fina" organisation och troligtvis aldrig kommer bli det delvis på grund av deras förmåga att trampa den enskilda på tårna oftare en de har stöd att ge, lovade han mig att se till att jag skulle bli omplacerad bla bla bla,,,

jag ledsnade snart på denna historia,, och sa upp mig,,, jag driver i dag ett eget företag och det funkar bra. flera av de kollegor som var i konflikten har i dag förlorat arbetet pågrund av minskat behov ar arbetskraft, (tappade kunder)

vill dela med mig av min historia för att få folk att sluta agera egoistiskt men använda ord som solidaritet och kollektiv då de gör det,,,

3 kommentarer:

Anonym sa...

En sedelärande historia ... :-)

Anonym sa...

Det är ju inget mer än en självklarhet att man ska ha samma lön om man gör samma jobb. Gjorde ni det och du fick högre lön förstår jag dina kollegor. Hade du däremot ett tyngre jobb med mer ansvar och som kanske var hårdare fysiskt hade det varit skäligt med en viss lönediversifiering.

Guderian sa...

-nicklas eriksson

"Gjorde ni det och du fick högre lön förstår jag dina kollegor."

nu gick ju hela historein ut på att jag gjorde deras jobb,,,

men endock återstår frågan om varför de vill sänka min lön,, för frågan var ju aldrig om de skulle få höjd lön, utan som jag ser det bara baserad på avund,,,